Wat is Sportrusten?

 

g12

 

Wil je in het najaar een marathon lopen? Maar heb je volgens je gevoel geen tijd om lange trainingen af te werken, of ben je veel geblesseerd(lees overbelast) train dan volgens het Sportrusten schema. Wie wil dat nou niet: een marathon lopen met minder kilometers. Dat is waar Sportrusten over gaat: minder kilometers maken en meer rusten tussen de trainingen.

Vanaf juli 2015 kun je samen met je eigen Sportrusten-trainer/begeleider in Leeuwarden toe werken aan je eerste of je 50ste marathon.

” Maar…..” zal het eerste  woord zijn. Dat woord heb ik vaker gehoord als ik het schema laat zien. Gelukkig hoef ik zelf niets te bewijzen. Het schema heeft zichzelf al bewezen. Velen hardlopers, debutanten en ervaren marathonlopers hebben met dit schema resultaten behaald.

Bewijzen hoeft niet, Overtuigen wil ik en kan ik je wel.

 

Sportrusten is een programma van 100 dagen.

Je combineert slim hardlopen met rustig ademen en daar krijg je veel moois voor terug:

* Blijmoediger brein (geen chagrijn maar een glimlach)
* Meer energie (ook ‘s ochtends en ‘s avonds na 20:00 topfit)
* Diepere slaap (in. uit. pauze. in. uit. pauzzzzzz..)
* Hogere basissnelheid (bij een lage hartslag harder lopen)
* Betere concentratie (een goed boek lezen en onthouden)

Oké, dat klinkt goed, maar wat is het dan precies?

Het zijn 5 punten die je gedurende 100 dagen lang doet. Het zijn de punten uit de boeken Verademing en Ik, hardloper waar lopers de meeste profijt bij hebben:

1. Iedere dag een ademhalingsoefening
Hoe vaak adem jij? 6 tot 8 keer is genoeg.

2. Kort voor het sporten 2 minuten een ademhalingsoefening
Omdat jij geen warming up doet maar je ademhaling wel moet passen bij je snelheid.

3.  3 x in de week sporten (voor de halve of hele 4x)
Omdat twee keer niet genoeg is.g12

4. 1x per week vogels kijken (da’s rustig sporten)
Geen lepelaars tellen maar vetten verbranden.

5 1 x per drie weken lang en intensief sporten
Dit worden de suikers voor je brein.

Sportrusten trainingsgroep

 

De trainingen zijn elke dinsdagavond om 19:45.

van de 3 à 4 trainingen per week,  wordt er dus 1 keer per week samen getraind.

Daarnaast ben ik beschikbaar voor vragen of extra trainingen.

Door middel van een veldtest  wordt het ‘omslagpunt’ bepaald. Hierna weet je precies hoe hard er getraind moet worden.

Ook zonder evenement als doel is het mogelijk om met deze trainingsgroep mee te trainen. Tijdens de gezamenlijke training wordt veel aandacht besteed aan techniek (alsof je op blote voeten loopt) en de ademhaling tijdens het hardlopen.

 

 

meer informatie

kijk op www.sportrusten.nl

of sportrusten.nl/leeuwarden

De-marathonrevolutie-187x300

boek marathonrevolutie

Bestel dit boek via Renjelekker klik op de afbeelding of hier